Nes kunstforening

Grieg og Chopin – to musikalske brødre

Den polske stjernepianisten Greg Niemczuk har gjestet Norge flere ganger tidligere – hver gang med stor suksess. Og hver gang har publikum ønsket ham velkommen tilbake. Og nå kommer han til Nes kulturhus – og med Grieg og Chopin på repertoaret.

I det nye programmet vil Greg Niemczuk sammenligne de to store komponistene og vise at de musikalsk nesten var som brødre. I første del får publikum anledning til å sammenligne Grieg og Chopins to «Sommerfugl»-nokturner og ikke minst danser inspirert av folkemusikk – blant dem Griegs populære norske folkedanser op. 17 og op. 35 samt de vakreste masurkaene av Chopin.

I andre del får vi høre de to musikalske mesterverkene: «Sørgemarsj-sonaten» av Chopin og den fantastiske klaversonate op. 7 av Grieg. Dette blir en vakker kveld fylt med polsk og norsk musikk uttrykt i Griegs og Chopins musikalske brorskap – formidlet av en av verdens mest fremragende klavervirtuoser.

Etter å ha vunnet den nasjonale Chopin-konkurransen i 2010 blir Greg Niemczuk vurdert som en av Polens fremste Chopin-tolkere. Og etter sine mange år som turnerende konsertpianist i Norge har han også fått et nært forhold til Griegs musikk. Grieg ble jo i sin tid kalt «Nordens Chopin».

Greg spiller over hele verden – i særdeleshet i Sør-Amerika, Japan og Kina. Han har også spilt jevnlig i Norge de siste 14 årene og gjennom det blitt en sann Norgesvenn. Gjennom disse årene har han fått et stort og økende publikumsgrunnlag. Så Greg får stadig et større fotfeste i her i landet. Han er årlig på to store turnéer i Norge – fra nord til sør – og uoffisielt er han den mest turnérende pianisten i Norge. Greg Niemczuk betrakter nå Norge som sitt andre fedreland