Program høst 2013

Nes Kunstforening - Keramikk krus
Viktoria Berg

Høstutstilling Galleriet i kulturhuset

Samtidig som matfestivalen “Brød og Sirkus” går av stabelen 18.-20. september har Nes Kunstforening utstilling med offisiel åpning torsdag 18. september kl. 17.00.

Utstillingen holder åpent fram til kl. 22.00 samme kveld. Åpningstid fredag 19. september kl. 12.00-22.00 og lørdag fra 12.00-20.00.

Stein Larsen

Utdannet lærer med tilleggsutdanning i tegning og keramikk. Tre semesterkurs ved Nydalen Kunstskole.

Stein Larsen har deltatt på fellesutstillinger i Nes kulturhus før, og han er vel kjent for sine humoristiske tegninger og akvareller med morsom tekst. På denne utstillingen vil han også vise akrylmalerier.

Viktoria Berg

Norsk keramiker og billedkunstner. Victoria Berge har sin utdannelse fra Bergen Kunsthåndverkskole, hovedfag keramikk ved SHKS, rader/litografi ved SHKS, tegnestudier i New York, maleteknikker ved Statens Kunstakademi og malerstudier under Markus Brendmo og Roar Werner Eriksen. Hun har vært designer for Porsgrunn Porselen samt lærer ved SHKS. Berge har hatt en rekke separatutstillinger i Norge og vært med på gruppeutstillinger i inn og utland. Hun har en fascinasjon for tekstil og ornamenter og modellerer de fleste av sine keramiske arbeider for hånd, i porselen og annen hvit leire. Hun utforsker struktur og former, og jobber helst med malt dekor. Keramikken fremstår som malerisk og hennes tegneglede kommer ofte til uttrykk på fat og andre funksjonelle gjenstander. I Nes kulturhus vil Berge også vise grafiske trykk samt akrylmalerier.

Karsten Alnes

Få et nytt perspektiv på 1814 – kom og hør Karsten Alnæs i kulturhuset 8.10 kl. 19.00

Karsten Alnæs (født 1938) har skrevet en rekke romaner, en barnebok, flere fagbøker og historieverker som «Historien om Norge» og «Historien om Europa».

Forfatteren og historieformidleren Karsten Alnæs har gitt sitt bidrag til Grunnlovsjubileet med utgivelsen av boken «1814. Miraklenes år». 8. november kl. 19.00 kommer Karsten Alnæs til Kulturhuset med sitt foredrag.

«I oktober 1814 trådte et ekstraordinært storting sammen. Alle skjønte det gikk mot et tvangsekteskap med Sverige. Trussel om ny krig hang som et sverd bak døren. Hva krevde svenskene, hva ble resultatet? Kunne vi leve med den nye Grunnloven av 4. november?»
Pris kr 150,-

James Taylor

A tribute til James Taylor i Kulturkafeen på Årnes lørdag 15. november kl 1300

– Torkil Røseid med venner

James Taylor er en amerikansk sanger/låtskriver og gitarist som har hatt en utrolig karriere i over 40 år. Hans låter spenner seg fra myke og vakre vokalbaserte ballader til mer funky rockń roll. Dette har resultert i flere Grammy Awards og en plass i Rock & Roll Hall of Fame/rockens æresgalleri.
Hans musikk er utgangspunktet for denne konserten der Torkil Røseid har samlet musikkvenner til en hyggelig time i kafeen.

De 6 nesbuene har aldri spilt sammen før, men interessen for James Taylor har bragt dem sammen og de har brukt våren og sommeren til å fordype seg i hans musikk.

Sammen med Torkil Røseid på bassgitar opptrer: Audun Skjølberg, akustisk gitar – Svein Nordli, elektrisk gitar – Magne Tollhaug, trommer – Arne Wang, gitar – Thor Fremmerlid, piano.

Alle musikerne bidrar i større eller mindre grad med sang.