Nes kunstforening

PROGRAM HØST 2017

Stian Hole

Ord i bilde

5. sept kl. 19.00 inviterer Nes kunstforening og Nes bibliotek til en inspirasjonskveld der Stian Hole og hans bok «Morkels alfabet» står i sentrum.

Illustrasjoner fra bildeboka «Morkels alfabet» er utstilt i biblioteket og formidleren går inn i bildene sammen med publikum.
Sammen skal vi filosofere, observere og la oss henrive. Først og fremst av bildene, men også av teksten.

Rosinen i pølse er at Stian Hole selv forteller om prosessen med en bildebok; hvordan han skaper bildene og hvordan tekst og bilde henger sammen.

Dette blir en inspirerende og givende kveld!

5. sept kl. 19.00. Gratis inngang.
Servering av kaffe og is.
Arena: Nes bibliotek, 3. etg i Amfi-senteret på Årnes.

Nes Kunstforening - Pop-Up utstilling

Pop-up utstilling Ari Behn, Michael Persbrandt, Tor Rafael Raael og Per Heimly

Nes Kunstforening har denne høsten sikret seg noen spenstige og anerkjente kunstnere i sitt høstprogram og gleder seg stort til å kunne tilby nesbuene varierte utstillinger med mange forskjellige kunstneriske uttrykk og teknikker.

De første kunstnerne som vil besøke Nes Kunstforening denne høsten er firkløvere Ari Behn, Mikael Åke Persbrandt, Per Heimly og Tor Rafael Raael. De vil stille ut sin meget omtalte pop-up utstilling som hadde åpning i Drammen i mars i år og har blitt vist rundt på en rekke steder i Norge.

Tor Rafael Raaels kone og assistent, Yvonne Inecke Raael omtaler at hensikten med utstillingen er at den skal skape noe nytt i kunst-Norge og gjerne lage litt støy. Ofte er utstillinger i dag av det rolige slaget, men med disse fire rocka, profilerte kunstnerne så vil vi få se en ny måte å blande fire forskjellige kunstneriske uttrykk.

21. -28. okt Åpning torsdag 14. september kl. 18:00 i Galleriet i Nes Kulturhus. Salgsutstillingen står kun kort tid frem til og med lørdag 16. september.

Nes Kunstforening - Magne Furuholmens, trykk

Salgsutstilling med Magne Furuholmen – dyptrykk «Litarary Constructs»

Nes kunstforening og Nes bibliotek inviterer til en unik salgsutstilling med Magne Furuholmen i forbindelse med Litteraturfestivalen i Akershus i uke 43.

Magne Furuholmen har i dag etablert seg som kunstner både i Norge og internasjonalt. Som billedkunstner arbeider Furuholmen med maleri, grafikk, keramikk, glass og lyd, samt installasjoner.

Med forskjellige teknikker innenfor grafikk, har Magne Furuholmen skapt et unikt formspråk. Det er innen dyptrykk han har spesialisert seg de siste årene. I enkelte komposisjoner utforsker han med språklige strukturer og bokstavenes visuelle kvaliteter, og språket blir gjenskapt som kunst. Hans formspråk er moderne, estetisk og visuelt fengende.

Suksessen til Magne Furuholmen har strukket seg langt siden hans gjennombruddsutstilling ”Kutt” på Henie Onstad Kunstsenter. I tillegg til utstillinger blant annet på Lillehammer Kunstmuseum, Norske Grafikere, Nobels Fredssenter, Galleri Trafo og Kunstverket Galleri i Norge, har han hatt en rekke utstillinger i Asia og i Europa, deriblant London hvor han er representert av det prestisjetunge galleriet Paul Stolper.

Magne Furuholmen – samlinger: Magne Furuholmen er representert i samlingen til flere norske og utenlandske institusjoner. Han er kjøpt inn av blant annet Norsk Kulturråd, Henie Onstad Kunstsenter, Kistefos Museum, Sørlandets Kunstmuseum, Museum of Contemporary Glass Art i København og Biblioteque Nationale de France.

Hans kunstverk kan også sees som utsmykning på Den Norske Stats Ambassadørbolig i Berlin, Bølgen og Moi i Oslo, Johan Jørgen Holsts minnepark i Palestina, ‘Umsteiger’ i Friedrichstrasse, Berlin og sin egen skulpturpark hos Aker Solutions på Fornebu.

Magne Furuholmen er også nylig valgt inn som styreformann for Festspillene i Bergen.

21. -28. okt Galleriet, Nes kulturhus Årnes
Fredag 10/11-17 kl. 11-18
Lørdag 11/11-17 kl. 11-18

Nes Kunstforening - Areklett Omre

Fotoutstilling med Jørn Areklett Omre

Jørn Arklett Omre har jobbet med foto i 35 år og var hovedutstiller på Junikveld i Oppistuen i 2011 og 2016.

Han har blitt premiert i større fotokonkurranser, og har mottatt flere priser. Areklett Omre har hatt presentasjoner i ulike fotoblader samt utgitt egne bøker, deriblant Hans Børli SKOGSUS. Han uttaler selv at Børli har lært ham å se og føle skogen.

Areklett Omre fotograferer i hovedsak natur og landskap med et ønske om å gi bildene et uttrykk og identitet.

Utstillingsåpning torsdag 9/11-17 kl. 18.00
Øvrige åpningstider: