Program vår 2016

Nes kunstforening ønsker velkommen til utstillingen!

I år stiller hele 17 ulike kunstnere/grupper ut på Mølla! Vi har både flere nye kunstnere og noen som er lokale, samt nye teknikker vi presanterer i år. Nytt av året er også ”Ungdommens hjørne” der vi ønsker å presentere unge lokale kunstnere fra Nes.

Vi starter imidlertid med to gamle kjenninger:

Mari Lilleberre
Mari Lilleberre er godt kjent for mange som har besøkt Mølla tidligere. Vi har også i år invitert henne til å stille ut og presentere noen av sine flotte smykker. Mari er utdannet produktdesigner fra Høgskolen i Akershus, og har mange års erfaring med design og produksjon av smykker. Hun har sitt kreative arnested på Skarnes i Sør-Odal. Foruten egne kolleksjoner har hun designet produkter for en rekke norske designvirksomheter.

Aud Lavik
Aud Lavik stilte sist ut på Mølla i 2009. Hun designer og lager lager store og små vesker og sekker i de lekreste skinnprodukter og med mange ulike farger. Aud holder til i Bergen, på Verftet og har deltatt på en rekke utstillinger og messer. Produktene har høy faglig kvalitet.

Dag Bratbergsengen
Dag lager keramisk kunst og var representert på Mølla i 2006. Han holder til på Notodden, har hatt en rekke oppdrag og utstillinger. I tillegg har han stilt ut i flere kunstforeninger, på Solli Brug, på Klevfoss Industrimuseum og på utstillingen Norsk kunsthåndverk i Kunstindustrimuseet i Oslo m.fl.

Nye kunstnere på Mølla i år:

Ingebjørg Vatne
Ingebjørg er opprinnelig sosionom med diverse tilleggsutdanning. Avsluttet i 2008 4,5 års studier ved Nydalen Kunstskole med vekt på maling, tegning og kunsthistorie.

Ingebjørg har deltatt på en rekke separatustillinger i Norge, samt gruppeutstillinger både i Norge og i Danmark. Hun er vært medlem av styret i Rygge kunstforening og sitter også i utstillingsgruppa. Ingebjørg bor nå i Oslo, men er knyttet til Moss/Jeløya gjennom sin som jobb som freelance kunstformidler ved Punkt Ø. Hennes hoveduttrykk som billedkunstner er et abstrakt, ekspressivt formspråk der fargene er et viktig verktøy. Paletten kan variere mellom sterke farger og lyse, sarte nyanser. I hvert enkelt bilde vil det likevel ofte være få farger.

Trude Elstad
Det er spesielt hyggelig å kunne presentere Trude som en av våre lokale kunstnere bosatt i Nes og aktiv i Nes kunstforening. Trude har kunstutdanning fra Nydalen kunstskole i årene 2005-2008 med vekt på maling og tegning. Hun arbeider med akryl på lerret og på MDF-plater med collage, tegning, collographi og etsninger. ”Farger, pensler, papir, lerret og fantasi har alltid vært viktig for meg” sier hun.

Nina Kristiansen
Nina arbeider som smykkekunstner på heltid etter å ha gått gradene fra yrkesskoleutdanning til faglærerutdanning i tegning og smykkelaging. Hun arbeider med sølv og oksydert sølv, edle steiner og perler, glassperler, fjær, perlemor og i særdeleshet perlemorsknapper. Hun har flere salgssteder bl.a. i Bærum kunsthåndverk og Galleri Soon.

Kvist og kvae
Dette er en gruppe entusiastiske kunstnere som holder til på Stange. Ved siden av ulike produkter i ull, arbeider de også med tre og smykker av tre i ulike former er det som presenteres på Mølla i år.

Anne Udnes
Anne holder til sentralt i Oslo i Embla keramikk. Hun har svennebrev som pottemaker fra ulike verksteder og har arbeidet i 25 år som pottemaker. Anne har hentet inspirasjon om forskjellige håndverks- og brenneteknikker fra bl.a. England, Hellas og New Mexico. Hennes tallerkner brukes bl.a. i Maaemo, topp-restaurant i Oslo med to stjerner i Michelin-guiden. Anne har stilt ut i Rauland kunstforening og deltatt på DogA, kunstnernes julemarked.

Linda Aasan
Linda har gått en spennende vei fra universitetsutdanning til arbeid i forlag og så til kurvfletting som viktig hobby. Linda har gått kurvmagerskolen ved Agnethe Diemer, 6 av 8 moduler og kaller seg kurvfletter. Hun holder selv kveldskurs og har ansvar for kurvflettingen i Nannestad husflidslag, et av de største flettemiljøene På Østlandet. Linda er opprinnelig fra Vest-Agder, men bor nå i Nannestad.

Hett glass
Hett glass holder til på Lillehammer. De blir presentert ved Ellen Viktoria Larsson og Kari Mølstad på årets mølleutstilling. Ellen har utdannelse fra Pilchuck glass school i Raven Skyriver, USA og fra Hett glass på Lillehammer. Hun har stilt ut både i USA, Sverige, Tyrkia og Norge. Kari er utdannet fra bl.a. Glas og Keramikkskolen på Bornholm og Glasskolan i Orrefors. Hun har også hatt en rekke utstillinger i inn- og utland og er i tillegg kjøpt inn av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Det norske slott og Nasjonalmuseet blant flere.

Irene Harvik
Irene holder til i Sandefjord og har sin utdannelse fra bl.a. Oslo Tegne og Maleskole samt Glasskolan i Kosta. Hun selger sine glass i bl.a. Norway Designs, Bærum Kunsthåndverk, Hå gamle prestegård og Galleri Kraft i Moss.

LHL Sørum Knivmakergruppe
Gruppen representeres her ved Jan Engebretsen, Tore Lonkemoen og Bjørn Rehoff Larsen. Det er en aktiv knivmakergruppe hvor medlemmene har lang er faring i håndverket. De lager både brukskniver og staselige kniver med sølvbeslag. Skaftene er mesterlig utformet i valbjørk og andre edel tresorter. Slirene håndsys og preges, bladene smis som oftest for hånd.

Renate Løvli
Renate driver et lite porselensfirma som heter Leirbrent. Hun er opptatt av å lage unike og særegne produkter som skiller seg litt ut i mengden. De kjennetegnes ved et lekent og minimalistisk uttrykk. Samtidig skal de være funksjonelle og brukervennlige. Nytenkning i kombinasjon med nostalgi er viktige elementer i Løvli sitt arbeid. Videre er hun opptatt av å vekke både begeistring og nysgjerrighet hos betrakterne. Løvli er utdannet lærer og fengselsbetjent i tillegg til å være keramiker. Hun har deltatt på flere utstillinger og markeder siden 2010.

Liz Palm
Liz er fotojournalist og dokumentarfotograf. I tillegg jobber hun med egne prosjekter som strekker seg inn i kunstfotografiet. Hun fanger hverdagsøyeblikkene på sin egen underfundige måte og har vunnet mange priser for sine bilder. Liz er bosatt i Oslo og har bakgrunn fra grafisk design, journalistikk og foto. Liz legger ut minst ett hverdagsøyeblikk hver dag på Instagram@lizpalm, og det har hun gjort siden desember 2013.

Ragnhild Karijord
Ragnhild Karijord kommer opprinnelig fra Lofoten. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultet for Design, Klær og Kostyme i 2006. Hun har gjennom mange år jobbet med ull som materiale og har i utformingen av plaggene sine utviklet et «gammel-nytt» preg. Hun har blant annet brukt nålefilting og spennende kombinasjoner med ull og silke. Med sitt design «Storytelling design» har hun kombinert fortellertradisjon med tekstiltradisjon. Ragnhild Karijord designet i 2004 «eventyrkjolen» til Prinsesse Märtha Louise, i ull og silke. Karijord holder til på Nesodden.

Unge kunstnere fra Nes
Som et ledd i å gi unge kunstnere i alderen 15-30 år et sted å vise seg fram, ønsker kunstforeningen å etablere en arena knyttet til Mølla der ulike kunstuttrykk fra ungdommer i Nes kan presenteres. Vi er derfor spesielt glad for i år å kunne presentere Guro Kjensli Johansen, 15 år og Lasse Midtseim, 24 år!

Guro Kjensli Johansen
Guro går i 10.klasse på Runni Ungdomsskole. Hun har tidligere vært med på en utstilling på Huser Gård og deltatt på Ungdommens kulturmønstring (UKM) to ganger der hun begge gangen kom videre til fylkesfinalen begge gangene. Hun liker å utforske nye teknikker, blant andre digital tegning. På Mølla vil hun vise fram tusjtegninger på papir som er en av teknikkene hun er mest glad i.

Lasse Midtseim
Lasse er 24 år gammel, oppvokst på Oppaker, har bodd i Oslo i to år inntil han for nylig flyttet til Jessheim. ”For meg handler foto om å utforske og oppdage ting som vil bli et interessant bilde”, sier han. Noen ganger er det motivet i seg selv som er interessant, mens andre ganger er det måten lyset oppfører seg i «scenen». Komposisjon og valg av motiver handler mye om hva som føles og ser interessant ut for ham, og trenger ikke nødvendigvis å være veldig bevisste valg. Hans motiver er som oftest arkitektur, by, gamle bygninger og natur. En del av bildene er også tatt med analoge kameraer i forskjellige formater, og er fremkalt selv.