Program høst 2016

Sverre Gunnar Haga

Død og fordervelse i 3 akter

Et kræsjkurs i opera med Sverre Gunnar Haga.

Sverre Gunnar Haga synes synd på alle mennesker som ikke hører på opera, og har satt seg fore å redde disse ut av det ytterste mørke – på 45 minutter. Foredraget «Død og fordervelse i tre akter» er operahistorie i kortversjon – et kræsjkurs for deg som ikke visste at du elsker opera. Haga byr på en humoristisk vandring og gir nødhjelp til den som skal i operaen for første gang: Når skal jeg klappe? Og når skal jeg IKKE klappe? Hvorfor dør så mange sopraner.

Kulturkafeen 12. oktober kl 19.30. Bill. Kr. 150. Kafeen åpen fra kl. 18.30Død og fordervelse i 3 akter

Et kræsjkurs i opera med Sverre Gunnar Haga.

Kulturkafeen 12. oktober kl 19.30. Bill. Kr. 150. Kafeen åpen fra kl. 18.30

Nes Kunstforening - Livstre

Kunstutstilling i Galleriet, Nes kulturhus

Nes kunstforening har gleden av å vise Erik-Ottar Hansens bilder. Han er født i 1974, har i flere år jobbet i Lofoten, før han flyttet til Nes og seinere Toten. Dette er hans første utstilling etter at han flyttet fra bygda. Bildene hans har et rent og konsentrert uttrykk. Skiftende lys, sterke farger, spennende oppbygning og streng komposisjon. Hans formidlig av naturen beveger seg i retning abstrakt fortelling som inviterer til refleksjon. Hansen har deltatt på utstillinger i inn- og utland og er også innkjøpt til offentlig utsmykning.

Galleriet, Nes kulturhus 5. – 13. november.

Odd Karsten Tveit

Odd Karsten Tveit forteller

Odd Karsten tveit har dekket Midtøsten-konflikten i snart 40 år, i flere perioder som NRKs korrespondent. Han har skrevet en rekke prisbelønnede bøker om emnet. I høst er han aktuell med boka «Salongen i Jerusalenm. Tro, krig og spionasje.» Det er fortellingen om maktkampen i Palestina fra første verdenskrig og fram til staten Israel ble opprettet i 1948. Arrangementet er et samarbeid mellom Nes kunstforening og Nes bibliotek.

Kulturkafeen tirsdag 8. november kl. 19.30. Bill. Kr. 150,-

Gunnar Gundersen

Kunst i mange fasonger

Et kunstfaglig seminar i regi av AKFO – på alvor med humor.

Program:

12.15 Innledning av kultursjef Lars Roald Johansen
12.20 Sang av Ieva Samule og Lars Roald Johansen.
12:30 Foredrag av Brigitte Stolpmann.
13.30 Kaffepause
14.00 Foredrag med professor Gunnar H. Gundersen om musefeller.
15.00 Pause.
15:30 ”Så lunka vi så småningom” Kabaret med Anders Ekman og Lars Roald Johansen.
16.45 Slutt.

Galleriet, lørdag 12. november kl. 12.15 – 16.45.

Helene Uri

Helene Uri om sin siste roman, «Hålke»

Uri kommer i høst med en roman om et aldrende ektepa med et langt samliv bak seg. De har delt sorger og gleder, oppdratt barn sammen, elsket, sveket og bedratt. Sår har oppstått, blåmerker har blitt leget. Nå er de pensjonister med aldrende kropper…. Bibiotekets bokbader Elisabeth K. Johansen loser oss gjennom forfatterpraten. Arrangør er Nes kunstforening i samarbeid med biblioteket.

Kulturkafeen onsdag 23. november kl 18.30. Bill. Kr. 150,-