Program høst 2015

Litterær festaften

Møt forfatterne bak noen av høstens mest spennende utgivelser – samtidig som du kan nyte en bedre middag. Samtalene ledes av de eminente «bokbaderne» Helene Uri og Nes biblioteks egen Elisabeth K. Johansen.

Storsalen i Nes Kulturhus fredag 23. oktober kl. 19.30, dørene åpner kl. 18.30. Bill: 200/550 (med middag) Bill. www.neskulturhus.no innen 15. okt.

Nes Kunstforening - Bokaften
Håkon Engelsen

Haakon Engelsen

Høstutstilling 14. – 22. november 2015

Nes kunstforening har igjen glede av å ønske Haakon Engelsen velkommen som utstiller i Galleriet. Engelsen er godt kjent for de fleste nesbuer og bildene hans pryder flere offentlige bygninger i vår kommune, bl.a. Nes hovedkirke, Nes sykehjem, Nes kulturhus og Vormsund ungdomsskole.

Dette blir en retrospektiv utstilling, og spesielt denne gang er at vi også selger boka om Engelsens liv og virke skrevet av forfatteren Arvid Møller. Boka er i salg fra september og det blir boklansering som eget arrangement i kulturkafeen i Nes kulturhus 21. november.
Haakon Engelsen studerte under professor Aulie ved Statens kunstakademi. En rekke separatutstillinger i Norge og utlandet har det blitt i årenes løp. Han har høstet stor anerkjennelse, særlig i Italia og Frankrike, hvor et kyndig kunstpublikum er opptatt av hans følsomhet og evne til å fremstille det trolske, nordiske lyset.
Haakon Engelsen har ikke latt seg påvirke av trender i tiden, men har utviklet sin egen måte å uttrykke seg på. Han maler ikke bare det han ser, men den følelsen og utstrålingen av fred og mystikk som motivet gir. Det er rolige landskaper, en myk atmosfære, ofte med rosa skumringer og blåtoner og gjerne opplyst av en blek sol eller måne. Engelsens malerier spenner over et stort område, fra lys romantikk til mollstemt innlevelse i det mørke og trolske.
Haakon Engelsen har mottatt en rekke priser for sitt kunstneriske arbeid. Bland annet fikk han i 2014 prisen «Kunstner for fred» fra Internasjonalt akademi i Tuturano Brindisi i Italia.

Åpningstider i perioden:
lørdag 14. november, kl 12.00 – 18.00 – Offisiell åpning kl 12.00
søndag 15. – onsdag 18. november, kl 15.00 – 18.00
torsdag 19. – fredag 20. november, kl 12.00 – 18.00
lørdag 21. november, kl 12.00 – 18.00
søndag 22. november, kl 15.00 – 18.00

Arvid Møller

Bokkafé

Lørdag 21. november 2015

Arvid Møller utgir i høst bok om Haakon Engelsen. Vi inviterer til møte med både forfatteren og kunstneren i kulturkafeen fredag 21. november kl 15.00.