Program vår 2015

Turi Arntsen lørdag 17. jan.-01. feb.

Denne gang får vi storfint besøk, helt fra Paris har vi hentet vinterens utstiller! Vi har invitert Turi Arntsen som i mange år bodde i Nes.

Utstillingen åpnes offisielt kl.12 den 17. januar.
Åpent: Sønd-onsd kl 15.00-18.00 / Torsd-lørd kl 12.00-18.00

Hun var først knyttet til Tveiten gård og gikk på både Stubberud og Framtun skoler. Etter realskole på Årnes, flyttet hun til Oslo der hun i 1963 kom inn på Kunst- og Håndverkskolen og flyttet siden til Paris i 1968. Turi har holdt kontakt med Nes og venner her mesteparten av tiden siden hun flyttet herfra. I Frankrike studerte hun også ved Ateliers des Beaux Arts i Paris og har hatt ulike utstillinger spesielt i Paris, men også i Caen. I Norge har hun stilt ut to ganger i Galleri Albin Up, sist i 2006.

Arntsen er en glødende kolorist, og hennes bilder er rike av symboler og vibrerer av livsglede inspirert av naturen, fra skiftende årstider på våre nordiske breddegrader og av inntrykkene fra reiser under tropiske himmelstrøk.

Bildene er malt i akryl på lerret i forskjellige størrelser, og er alle basert på natur og klima. Ikke så mye visuelle inntrykk, men mer av sensasjoner; kulde, varme, fuktighet, lukt, vind, regn m.v. samt «Moder Jords» gaver av frukt og blomster. Dessuten hvordan den vegetabilske forråtnelsen er opphav til nye vekster og hvordan skapelsen gjennom årstidene stadig fornyer seg. Kunstneren hevder at når menneskene griper for mye inn, har dette dessverre en negativ virkning på natur og klima.

Vi ønsker Turi Arntsen velkommen!.

Gabrielle Kjelland

Utstillingen åpnes offisielt lørdag 7. mars kl. 12.00.

Gabrielle Kjelland har sin utdannelse fra Statens Håndverks og Kunstindustriskole og arbeider som maler og grafiker.

Som grafiker arbeider Kjelland primært med litografi. Hun har et karakteristisk billedsspåk og hennes arbeider har ofte en gåtefull og sanselig stemning i seg. Med bruk av tegning på fargerike bakgrunner ser man konturer av mennesker, dyr eller mytologiske skikkelser som bærer på en historie.

Kjelland har hatt en rekke utstillinger i Norge, og er kjøpt inn av blant andre Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri og Riksgalleriet.

Årsmøtet 2015

Årsmøte avholdes torsdag 19. mars kl. 18.00 i Kulturkafeen, Gratis adgang. Kulturkafeen åpen fra kl.18.00.

Foredrag med Jan Kokkin: Karikaturer, blodig alvor eller uskyldig moro.

Nes Kunstforening Årsmelding 2014 lastes ned her.